Похвала пресвятой богородицы история праздника. Значение и история иконы похвала пресвятой богородицы

Кондак 1

В збранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Те раби Твои, Богородице; но, яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти:

Радуйся, Невесто Неневестная.

Икос 1

А нгел предстатель с Небесе послан бысть рещи Богородице: радуйся, и со безплотным гласом, воплощаема Тя зря, Господи, ужасашеся и стояше, зовый к Ней таковая:

Радуйся, Еюже радость возсияет; радуйся, Еюже клятва изчезнет.

Радуйся, падшаго Адама воззвание; радуйся, слез Евиных избавление.

Радуйся, высото неудобовосходимая человеческими помыслы; радуйся, глубино неудобозримая и ангельскима очима.

Радуйся, яко еси Царево седалище; радуйся, яко носиши Носящаго вся.

Радуйся, Звездо, являющая Солнце; радуйся, утробо Божественнаго воплощения.

Радуйся, Еюже обновляется тварь; радуйся, Еюже покланяемся Творцу.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 2

В едящи Святая Себе в чистоте, глаголет Гавриилу дерзостно: преславное твоего гласа неудобоприятельно души Моей является; безсеменнаго бо зачатия рождество како глаголеши, зовый: Аллилуиа.

Икос 2

Р азум недоразумеваемый разумети Дева ищущи, возопи к служащему: из боку чисту, Сыну како есть родитися мощно, рцы Ми? К Нейже он рече со страхом, обаче зовый сеце:

Радуйся, совета неизреченнаго Таиннице; радуйся, молчания просящих веро.

Радуйся, чудес Христовых начало; радуйся, велений Его главизно.

Радуйся, лествице небесная, Еюже сниде Бог; радуйся, мосте, преводяй сущих от земли на Небо.

Радуйся, Ангелов многословущее чудо; радуйся, бесов многоплачевное поражение.

Радуйся, Свет неизреченно родившая; радуйся, еже како, ни единаго же научившая.

Радуйся, премудрых превосходящая разум; радуйся, верных озаряющая смыслы.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 3

С ила Вышняго осени тогда к зачатию Браконеискусную, и благоплодная Тоя ложесна, яко село показа сладкое, всем хотящим жати спасение, внегда пети сице: Аллилуиа.

Икос 3

И мущи Богоприятную Дева утробу, востече ко Елисавети; младенец же оноя абие познав Сея целование, радовашеся, и играньми, яко песньми, вопияше к Богородице:

Радуйся, Отрасли неувядаемыя розго; радуйся, Плода безсмертнаго стяжание.

Радуйся, Делателя делающая, Человеколюбца; радуйся, Садителя жизни нашея рождшая.

Радуйся, ниво, растящая гобзование щедрот; радуйся, трапезо, носящая обилие очищения.

Радуйся, яко рай пищный процветаеши; радуйся, яко пристанище душам готовиши.

Радуйся, приятное молитвы кадило; радуйся, всего мира очищение.

Радуйся, Божие к смертным благоволение; радуйся, смертных к Богу дерзновение.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 4

Б урю внутрь имея помышлений сумнительных, целомудренный Иосиф смятеся, к Тебе зря небрачней, и бракоокрадованную помышляя, Непорочная; уведев же Твое зачатие от Духа Свята, рече: Аллилуиа.

Икос 4

С лышаша пастырие Ангелов, поющих плотское Христово пришествие, и, текше яко к Пастырю, видят Сего, яко агнца непорочна, во чреве Мариине упасшася, Юже поюще реша:

Радуйся, Агнца и Пастыря Мати; радуйся, дворе словесных овец.

Радуйся, невидимых врагов мучение; радуйся, райских дверей отверзение.

Радуйся, яко небесная срадуются земным; радуйся, яко земная сликовствуют небесным.

Радуйся, апостолов немолчная уста; радуйся, страстотерпцев непобедимая дерзосте.

Радуйся, твердое веры утверждение; радуйся, светлое благодати познание.

Радуйся, Еюже обнажися ад; радуйся, Еюже облекохомся славою.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 5

Б оготечную звезду узревше волсви, тоя последоваша зари, и яко светильник держаще ю, тою испытаху крепкаго Царя, и достигше Непостижимаго, возрадовашася, Ему вопиюще: Аллилуиа.

Икос 5

В идеша отроцы халдейстии на руку Девичу Создавшаго руками человеки, и Владыку разумевающе Его, аще и рабий прият зрак, потщашася дарми послужити Ему и возопити Благословенней:

Радуйся, Звезды незаходимыя Мати; радуйся, заре таинственнаго Дне.

Радуйся, прелести пещь угасившая; радуйся, Троицы таинники просвещающая.

Радуйся, мучителя безчеловечнаго изметающая от начальства; радуйся, Господа Человеколюбца показавшая Христа.

Радуйся, варварскаго избавляющая служения; радуйся, тимения изымающая дел.

Радуйся, огня поклонение угасившая; радуйся, пламене страстей изменяющая.

Радуйся, верных наставнице целомудрия; радуйся, всех родов веселие.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 6

П роповедницы богоноснии бывше волсви, возвратишася в Вавилон, скончавше Твое пророчество и проповедавше Тя Христа всем, оставиша Ирода, яко буесловна, не ведуща пети: Аллилуиа.

Икос 6

В озсиявый во Египте просвещение истины, отгнал еси лжи тьму; идоли бо его, Спасе, не терпяще Твоея крепости, падоша, сих же избавльшися вопияху к Богородице:

Радуйся, исправление человеков; радуйся, низпадение бесов.

Радуйся, прелести державу поправшая; радуйся, идольскую лесть обличившая.

Радуйся, море, потопившее фараона мысленнаго; радуйся, каменю, напоивший жаждущия жизни.

Радуйся, огненный столпе, наставляяй сущия во тьме; радуйся, покрове миру, шерший облака.

Радуйся, пище, манны приемнице; радуйся, сладости святыя служительнице.

Радуйся, земле обетования; радуйся, из неяже течет мед и млеко.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 7

Х отящу Симеону от нынешняго века преставитися прелестнаго, вдался еси яко младенец тому, но познался еси ему и Бог совершенный. Темже удивися Твоей неизреченней премудрости, зовый: Аллилуиа.

Икос 7

Н овую показа тварь, явлься Зиждитель нам, от Него бывшим, из безсеменныя прозяб утробы и сохранив Ю, якоже бе, нетленну, да чудо ведяще, воспоим Ю, вопиюще:

Радуйся, цвете нетления; радуйся, венче воздержания.

Радуйся, воскресения образ облистающая; радуйся, ангельское житие являющая.

Радуйся, древо светлоплодовитое, от негоже питаются вернии; радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются мнози.

Радуйся, во чреве носящая Избавителя плененным; радуйся, рождшая Наставника заблуждшим.

Радуйся, Судии праведнаго умоление; радуйся, многих согрешений прощение.

Радуйся, одеждо нагих дерзновения; радуйся, любы, всякое желание побеждающая.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 8

С транное рождество видевше, устранимся мира, ум на Небеса преложше: сего бо ради высокий Бог на земли явися смиренный человек, хотяй привлещи к высоте Тому вопиющия: Аллилуиа.

Икос 8

В есь бе в нижних и вышних никакоже отступи неописанное Слово: снизхождение бо Божественное, не прехождение же местное бысть, и рождество от Девы Богоприятныя, слышащия сия:

Радуйся, Бога невместимаго вместилище; радуйся, честнаго таинства двери.

Радуйся, неверных сумнительное слышание; радуйся, верных известная похвало.

Радуйся, колеснице пресвятая Сущаго на Херувимех; радуйся, селение преславное Сущаго на Серафимех.

Радуйся, противная в тожде собравшая; радуйся, девство и рождество сочетавшая.

Радуйся, Еюже разрешися преступление; радуйся, Еюже отверзеся рай.

Радуйся, ключу Царствия Христова; радуйся, надеждо благ вечных.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 9

В сякое естество ангельское удивися великому Твоего вочеловечения делу: неприступнаго бо, яко Бога, зряще всем приступнаго Человека, нам убо спребывающа, слышаща же от всех: Аллилуиа.

Икос 9

В ития многовещанныя, яко рыбы, безгласныя видим о Тебе, Богородице: недоумевают бо глаголати, еже како и Дева пребываеши, и родити возмогла еси. Мы же, таинству дивящеся, верно вопием:

Радуйся, премудрости Божия приятелище; радуйся, промышления Его сокровище.

Радуйся, любомудрыя немудрыя являющая; радуйся, хитрословесныя безсловесныя обличающая.

Радуйся, яко обуяша лютии взыскателе; радуйся, яко увядоша баснотворцы.

Радуйся, афинейская плетения растерзающая; радуйся, рыбарския мрежи исполняющая.

Радуйся, из глубины неведения извлачающая; радуйся, многи в разуме просвещающая.

Радуйся, кораблю хотящих спастися; радуйся, пристанище житейских плаваний.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 10

С пасти хотя мир, Иже всех Украситель, к сему самообетован прииде, и Пастырь сый, яко Бог, нас ради явися по нам человек: подобным бо подобное призвав, яко Бог слышит: Аллилуиа.

Икос 10

С тена еси девам, Богородице Дево, и всем, к Тебе прибегающим: ибо Небесе и земли Творец устрои Тя, Пречистая, вселься во утробе Твоей, и вся приглашати Тебе научи:

Радуйся, столпе девства; радуйся, дверь спасения.

Радуйся, начальнице мысленнаго наздания; радуйся, подательнице Божественныя благости.

Радуйся, Ты бо обновила еси зачатыя студно; радуйся, Ты бо наказала еси окраденныя умом.

Радуйся, тлителя смыслов упраждняющая; радуйся, Сеятеля чистоты рождшая.

Радуйся, Чертоже безсеменнаго уневещения; радуйся, верных Господеви сочетавшая.

Радуйся, добрая младопитательнице девам; радуйся, невестокрасительнице душ святых.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 11

П ение всякое побеждается, спростретися тщащееся ко множеству многих щедрот Твоих: равночисленныя бо песка песни аще приносим Ти, Царю Святый, ничтоже совершаем достойно, яже дал еси нам, Тебе вопиющим: Аллилуиа.

Икос 11

С ветоприемную свещу, сущим во тьме явльшуюся, зрим Святую Деву, невещественный бо вжигающи Огнь, наставляет к разуму Божественному вся, зарею ум просвещающая, званием же почитаемая сими:

Радуйся, луче умнаго Солнца; радуйся, светило незаходимаго Света.

Радуйся, молние, души просвещающая; радуйся, яко гром враги устрашающая.

Радуйся, яко многосветлое возсияваеши просвещение; радуйся, яко многотекущую источаеши реку.

Радуйся, купели живописующая образ; радуйся, греховную отъемлющая скверну.

Радуйся, бане, омывающая совесть; радуйся, чаше, черплющая радость.

Радуйся, обоняние Христова благоухания; радуйся, животе тайнаго веселия.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 12

Б лагодать дати восхотев долгов древних, всех долгов Решитель человеком, прииде Собою ко отшедшим Того благодати и, раздрав рукописание, слышит от всех сеце: Аллилуиа.

Икос 12

П оюще Твое Рождество, хвалим Тя вси, яко одушевленный храм, Богородице: во Твоей бо вселився утробе содержай вся рукою Господь, освяти, прослави и научи вопити Тебе всех:

Радуйся, селение Бога и Слова; радуйся, святая святых большая.

Радуйся, ковчеже, позлащенный Духом; радуйся, сокровище живота неистощимое.

Радуйся, честный венче царей благочестивых; радуйся, честная похвало иереев благоговейных.

Радуйся, Церкве непоколебимый столпе; радуйся, Царствия нерушимая стено.

Радуйся, Еюже воздвижутся победы; радуйся, Еюже низпадают врази.

Радуйся, тела моего врачевание; радуйся, души моея спасение.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 13

О Всепетая Мати, рождшая всех святых Святейшее Слово! Нынешнее приемши приношение, от всякия избави напасти всех и будущия изми муки о Тебе вопиющих: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангел предстатель…» и 1-й кондак «Взбранной Водеводе…».

Молитва

О , Пресвятая Госпоже Владычице Богородице, вышши еси всех Ангел и Архангел и всея твари честнейши, Помощнице еси обидимых, ненадеющихся надеяние, убогих Заступнице, печальных утешение, алчущих Кормительнице, нагих одеяние, больных исцеление, грешных спасение, христиан всех поможение и заступление. О, Всемилостивая Госпоже, Дево Богородице Владычице, милостию Твоею спаси и помилуй святейшия патриархи православныя, преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы и весь священнический и иноческий чин, и вся православныя христианы ризою Твоею честною защити; и умоли, Госпоже, из Тебе без семене воплотившагося Христа Бога нашего, да препояшет нас силою Своею свыше на невидимыя и видимыя враги наша. О, Всемилостивая Госпоже Владычице Богородице! Воздвигни нас из глубины греховныя и избави нас от глада, губительства, от труса и потопа, от огня и меча, от нахождения иноплеменных и междоусобныя брани, и от напрасныя смерти, и от нападения вражия, и от тлетворных ветр, и от смертоносные язвы, и от всякаго зла. Подаждь, Госпоже, мир и здравие рабом Твоим, всем православным христианом, и просвети им ум и очи сердечныя, еже ко спасению; и сподоби ны, грешныя рабы Твоя, Царствия Сына Твоего, Христа Бога нашего, яко держава Его благословена и препрославлена, со Безначальным Его Отцем и с Пресвятым, и Благим, и Животворящим Его Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Тропарь, глас 2

М оление теплое и стена необоримая, милости источниче, мирови прибежище, прилежно вопием Ти: Богородице Владычице, предвари и от бед избави нас, едина вскоре предстательствующая.

Ин тропарь, глас 8

П овеленное тайно прием в разуме, в крове Иосифове тщанием предста безплотный, глаголя Неискусобрачней: Приклонивый схождением небеса вмещается неизменно весь в Тя; Егоже и видя в ложеснах Твоих, приемша рабий зрак, ужасаюся звати Тебе: радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак, глас 6

П редстательство христиан непостыдное, ходатайство ко Творцу непреложное, не презри грешных молений гласы, но предвари, яко Благая, на помощь нас, верно зовущих Ти: ускори на молитву и потщися на умоление, предстательствующи присно, Богородице, чтущих Тя.

Ин кондак, глас 6

Н е имамы иныя помощи, не имамы иныя надежды, разве Тебе, Владычице, ты нам помози, на Тебе надеемся и Тобою хвалимся, Твои бо есмы раби, да не постыдимся.

Сегодня Похвала Пресвятой Богородицы (Суббота Акафиста). Это необычный день, и богослужение в этот день бывает особенное. Ниже мы предлагаем вам узнать в чем отличие сегодняшнего богослужения а так же узнать об истории и значении празднования Субботы Акафиста.

Суббота 5-й седмицы называется субботой Акафиста (т.к. это единственный день, когда по Уставу на службе положено чтение акафиста), а сама служба получила название Похвалы Пресвятой Богородицы.

В этот день на утрени читается акафист Божией Матери в память Ее заступничества и избавления Константинополя в эти дни поста от сарацин и скифов в 626 году.

Акафист прочитывается в четыре приема, каждый раз по 3 икоса и 3 кондака: после кафизм (16-й и 17-й) и после 3-й и 6-й песен канона. Каждое чтение начинается и заключается пением кондака Взбранной Воеводе. На каждое чтение священнослужители выходят через царские врата на середину храма.

На утрене положено петь Великое славословие.

Похвала Пресвятой Богородицы (Суббота акафиста) в Валаамском монастыре.

Об истории и значении празднования Субботы Акафиста

Когда священник выходит на амвон и произносит эти слова: «Во имя Отца, и Сына, и Святаго Духа», это означает, что мы прославляем Святую Троицу. И весь храм говорит, что это истинно – говорит «Аминь».

Сегодня, братья и сестры, суббота пятой седмицы Великого поста. И по уставу Православной Церкви в этот день всегда совершается особое богослужение. Мы с вами привыкли, что во время поста мы слышим покаянные молитвы, Церковь облекается в траур (облачение священников в течении недели черное, в субботу и воскресенье фиолетовое). Но сегодня Церковь облеклась в праздничные одежды и прославляет Пресвятую Богородицу. Сегодня суббота акафиста. Так в уставе называется сегодняшний день. Так называется он потому что накануне в храмах совершается вечернее богослужение и особым чином читается акафист Пресвятой Богородице. Тот самый акафист, который вы все наверняка знаете и который начинается кондаком «Збранная воеводе победительная».

Во время Великого поста, как вы знаете, акафисты не читаются, читаются каноны. А вот сегодняшний день Церковь особо выделяет и особым чином благословляет читать акафист Пресвятой Богородице. Если мы с вами посмотрим историю, то увидим, что не так просто узнать, что послужило причиной установления такого дня.

Некоторые церковные историки говорят, что Византия в VI-VII вв. претерпевала очень частые нападения варваров. Иногда это были персы, иногда – сарацины, иногда – даже наши с вами предки древние славяне. Православная Византия всегда, конечно, молилась Богородице. И от Нее были явлены различные чудеса. Так, по молитвам византийцев и их императора, Патриарха, всего клира когда выносили икону «Одигитрия» вдруг поднималась буря, которая потопляла вражеские корабли. Такое заступничество византийцы видели неоднократно. И это послужило тому, что был установлен день особого почитания Богородицы. Но если мы с вами будем внимательно читать акафист и будем слушать молитвословие сегодняшнего дня, то мы там не услышим воспоминания о вооруженных конфликтах, благодарение о победе. Нет, наоборот в субботу Акафиста вспоминается праздник Благовещения Пресвятой Богородице.

Другие историки говорят о том, что суббота Акафиста некогда была предпразднством Благовещения Пресвятой Богородицы. Не всегда праздник был установлен в один определенный день (как это есть в наше время – 7-го апреля по новому стилю), был он и переходящим и переносился на воскресенье. И тогда суббота Акафиста становилась предпразднством.

Но какова бы не была настоящая история установления этого праздника, мы с радостью и благодарением совершаем это богослужение. Особенно Великим постом, когда не так много такой радости, которая выражается именно в богослужениях. И конечно всегда, когда мы совершаем богослужение Богородице, мы помним, что Она наша самая главная Предстательница, Заступница. Именно Ей мы возносим самые горячие молитвы, испрашиваем помощи в самых важных наших нуждах. Некогда мы были усыновлены самим Господом Иисусом Христом в лице апостола Иоанна Богослова, который стоял при Кресте Господнем, когда Господь сказал: «Се Мати твоя», — обращаясь к апостолу Иоанну, а, обращаясь к Богородице, сказал: «Се сын Твой». И теперь мы все дети Небесной Царицы Пресвятой Богородицы.

Когда лень духовная, уныние находит на вас, призовите Пресвятую Богородицу: «Пресвятая Богородица, помоги мне! Пресвятая Богородица, спаси меня!» и напрягайте свои духовные силы, идите в храм, молитесь Богу, кайтесь в своих грехах, причащайтесь Святых Христовых Тайн.

Спаси всех Господи! Аминь.

Использованы материалы: проповедь протоиерея Петра Борновалова.

Этот особый день, посвященный Пресвятой Деве Марии, в церковном календаре появился после чудесного избавления Константинополя от вражеской осады в 626 году. Это был не единственный случай, когда Богоматерь по молитвам жителей города спасла его от захватчиков. Поэтому обычай собираться раз в год в знаменитом Влахернском храме (куда горожане приходили в трудные дни для молитвы) и благодарить Богородицу за милость и защиту укоренилась в Константинополе. Постепенно этот исключительно византийский праздник распространился по всей Православной Церкви. И уже более десяти веков Похвала Богородицы празднуется на пятой неделе Великого поста. Связано это с тем, что по преданию именно в пятую субботу Четыредесятницы случилось чудесное спасение города, которое и положило начало традиции.

Какое же отношение этот праздник имеет к нам сегодня? В кондаке Богородице, написанном в честь избавления Константинополя в 626 году, поется: «яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи» («имеющая силу непобедимую, от всяких нас бед освободи»). Конечно, приходя в этот день в храм, современные верующие вспоминают не только те далекие события - сложно искренне благодарить за то, что известно лишь по нескольким строчкам из книги. Но в жизни каждого верующего человека есть моменты, когда мы обращаемся к Богоматери с какой-то своей скорбью и получаем облегчение, чувствуем участие Матери Божьей в нашей собственной жизни. Каждому есть за что поблагодарить Ее.

А вместе все мы благодарим Ее за то, что Она сподобилась стать Матерью Господа нашего Иисуса Христа.

АКАФИСТ «ПОХВАЛА БОГОРОДИЦЕ»

Акафист «Похвала Богородице» - это молебное благодарственное пение, посвященное Той, Которая родила Спасителя всем миру. Раз в году - на пятой неделе Великого поста - верующие собираются в храме, чтобы вместе обратиться к Ней. Есть немало хвалебных песен, посвященных Иисусу, святым, церковным праздникам, но все они появились позже, чем Акафист Богоматери. Именно он стал началом новой гимнографической традиции в VI-VII веках. И до сих пор это единственный из всех акафист, который вписан в богослужебный устав и включен непосредственно в церковную службу.

«Радуйся..., радуйся..., радуйся...» - повторяются на протяжении всего акафиста слова Архангела, благовестившего Деве Марии о рождении Сына. И, кажется, так неожиданно звучит этот призыв в дни Великого поста, когда все в храме настраивает на покаяние: когда всего лишь два дня назад здесь же звучал Великий канон Андрея Критского на Мариином стоянии, все ближе Страстная седмица и все напоминает о Жертве, принесенной на Голгофе...

Но ведь Сам Христос заповедал не быть унылыми во время поста (Мф. 6:16). Воскресение Христово свершилось, и мы знаем об этом. Можем ли мы не радоваться и не благодарить Господа и Матерь Божью?..

Мы предлагаем вам текст Акафиста Похвала Богородицы, который читается в храме вечером накануне праздника, то есть в пятницу пятой седмицы Великого поста. Он может читаться по желанию верующего дома и в другие дни.

ИКОНА «ПОХВАЛА БОГОРОДИЦЫ»

События праздника и Акафист Богоматери легли в основу иконы «Похвала Богородицы», получившей распространение в XIV–XV веках. Дева Мария изображается в окружении пророков, у каждого из которых в руках свитки с предсказаниями прихода в мир Мессии и предметы, символизирующие это событие. В своих пророчествах они иносказательно говорили о Пресвятой Деве, например, как о лестнице, соединяющей Небо и землю, как о расцветшем жезле и как о вратах, через которые придет Христос... Бывает, что рядом с Богородицей изображаются святые-гимнографы, восхвалявшие ее в своих молитвенных трудах. В клеймах иконы могут быть изображены события жизни Богородицы и случаи Ее заступничества и помощи верующим.

Икона «Похвала Богородицы» поистине «гимн в красках»: в ней находят визуальное отображение поэтические образы, связанные с Богородицей и встречающиеся в посвященном Ей Акафисте.

Развитие темы Похвалы Пресвятой Богородицы можно увидеть в храмовых росписях XVI-XVII веков. В Ферапонтовом Богородице-Рождественском монастыре сохранился цикл фресок «Похвала Богородице», созданный знаменитым иконописцем Дионисием и его сыновьями.

Что же касается иконы, перед которой молились жители Константинополя во Влахернском храме, то этот образ Пречистой с Младенцем, называемый Одигидрия (Путеводительница), стал одним из самых распространенных в православной иконографии. Считается, что Влахернская икона после падения Византии была перенесена на Афон, а позже прислана в Москву и сейчас находится в Успенском соборе.

СЛУЖБА ПОХВАЛА БОГОРОДИЦЫ

Служба праздника Похвала Богородицы не похожа ни на одну другую службу года. Бывает, что по просьбам верующих или по приходской традиции в церкви читаются акафисты, но лишь раз в году акафист в один и тот же день звучит во всех православных храмах во время богослужения.

Вечером в пятницу на утрене после обычного начала, псалмов и молитв с кондака «Взбранной Воеводе...» начинается Акафист. Он состоит из 12 икосов (хвалебных строф, содержащих рефрен «радуйся») и 12 кондаков (меньших по объему, чем икосы, строф, завершающихся рефреном «Аллилуйя»), но во время богослужения делится на четыре части - по 3 кондака и 3 икоса. Для чтения фрагментов Акафиста священнослужитель выходит через царские врата и встает перед помещенной в центре храма иконой Богородицы.

В Субботу Акафиста, как и во все субботы Великой Четыредесятницы, служится Литургия Иоанна Златоуста. К Евангелию дня прибавляется фрагмент Евангелия, посвященный Богородице.

МОЛИТВА ПОХВАЛА БОГОРОДИЦЫ

Акафист Богородице - это и есть молитва Похвала Богородице. Но есть и короткие молитвы праздника - тропарь и кондак.

Тропарь Похвалы Богородицы : Повеленное тайно прием в разуме, в крове Иосифове тщанием предста безплотный, глаголя Неискусобрачней: Приклонивый схождением небеса, вмещается неизменно весь в Тя. Егоже и видя в ложеснах Твоих приемша рабий зрак, ужасаюся звати Тебе: радуйся Невесто Неневестная.

Перевод: Уразумев таинственный смысл повеления Божия, поспешно явился бесплотный [Архангел] в доме Иосифа и сказал Непознавшей брака: «Приклонивший [Своим] сошествием небеса, не изменяясь, весь вмещается в Тебя. И видя Его в Твоих недрах принявшим вид раба, я в изумлении восклицаю: радуйся, Дева, в брак не вступившая».

Кондак Похвалы Богородицы : Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои Богородице: но яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: Радуйся Невесто Неневестная.

Перевод: Тебе, высшей Военачальнице, избавившись от бед, мы, недостойные рабы Твои, Богородица, воспеваем победную и благодарственную песнь. Ты же, как имеющая силу непобедимую, освобождай нас от всяких бед, чтобы мы взывали к Тебе: радуйся, Невеста, в брак не вступившая!

Тропарь, то есть, краткое молитвенное песнопение с объяснением смысла праздника, рассказывает о явлении Архангела в доме Иосифа с благовестием о рождении через Нее Сына Божия. Господень Посланник призывает Марию: «радуйся, Невесто Неневестная». И эти его слова повторяются на протяжении всего Акафиста. Они же есть и в другой краткой молитве - кондаке Похвалы Богородицы: «Взбранной Воеводе победительная...»

Этот кондак был посвящен конкретным событиям 626 года, когда Константинополь по милосердию Богородицы был спасен от нападения варваров. Но постепенно историческая привязка все больше стиралась, и молитва приобретала все более обобщенный смысл. «Взбранной Воеводе» читается верующими в ежедневном молитвенном правиле, ее же повторяют при необходимости, обращаясь к Богородице с просьбой о помощи и заступничестве.

Служба субботы пятой седмицы Великого поста носит название

"Похвала Пресвятой Богородицы"

Это удивительно теплый, добрый и радостный праздник, словно первая весть о грядущей Пасхе, о конце Великого поста и начале торжества Воскресения Христова. В этот день Церковь «восписует похвальное пение» Владычице, в память троекратного избавления царствующего града Константинополя от нападения врагов всесильным Ее заступлением (авары - в 626, персы - в 677, арабы - в 717 годах).

Поводом к установлению праздника послужило случившееся нападение на Константинополь неприятельского флота. Когда точно это произошло, сказать затруднительно. Историки расходятся во мнениях, указывая различные даты периода с VI по IX век. Положение православных греков на тот момент было отчаянное. Чувствуя слабость сил своих, греки обратились с молитвой к Богу и Заступнице усердной за род христианский – Божией Матери. Был совершен крестный ход вокруг города, а когда процессия подошла к морю, патриарх погрузил в воду ризу Божией Матери. Море, дотоле тихое и спокойное, вдруг сильно заволновалось, поднялась страшная буря и потопила корабли врагов.

Чудесное спасение Константинополя при помощи Ризы Богоматери

Тогда во всю эту ночь благодарный народ, пребывавший во Влахернском храме, возгласил Защитнице града победную, всенощную и неседальную (акафист - греч. букв. неседальный) песнь:

«Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои, Богородице " .

С тех пор постановили ежегодно в этот день, т.е. в субботу 5-й седмицы Великого поста совершать особенно торжественное богослужение в честь Пречистой Девы. Во Влахернском храме хранилась чудотворная Влахернская икона Божией Матери, написанная святым евангелистом Лукой, и предметы, связанные с её земной жизнью - риза и пояс. Император Константин Великий, основатель Константинополя, посвятил его Божией Матери. Он почитал Пресвятую Деву покровительницею своею и своей новой столицы, воздвигнув в Ее честь множество храмов.

Сначала праздник акафиста совершался в Константинополе во Влахернском храме, но позднее праздник был внесен в типиконы (уставы) монастырей святого Саввы Студийского и потом в церковные богослужебные книги, и с того времени сделался общим для всей Восточной Церкви.

Это самый древний Акафист Богородице и он единственный предназначен церковным уставом к богослужению. Акафист написан в половине VII века, по мнению многих, дьяконом великой Константинопольской церкви Георгием Писидийским, и послужил образцом для всех последующих акафистов, написанных в честь Господа, Пресвятой Девы, святых и церковных праздников. Впоследствии Иосиф Студит написал канон в субботу акафиста, а другие прибавили к сему благодарственные молитвы в воспоминание того же всесильного воеводства Божией Матери.

Свое название «Акафист» получил от того, что в ту ночь люди стоя воспевали песнь Матери Бога-Слова; и в то время как на других (службах) по уставу можно сидеть, в настоящий праздник Богоматери мы все слушаем (похвалу) стоя.

Акафист состоит из 24 гимнов, или песней: 12 кондаков и 12 икосов, расположенных сообразно 24 буквам греческой азбуки. Каждая песнь начинается соответствующею ей по счету буквою, каждый кондак оканчивается псаломским "Аллилуия", каждый икос - приветствием архангела "Радуйся…». Основной темой акафиста является Благовещение Пресвятой Богородицы и Воплощение Сына Божия. Считается, что Суббота Акафиста являлась своего рода предпразднством Благовещения Пресвятой Богородицы. Существует другое его название - "Акафист Благовещения», хотя позднее Благовещению будет написан еще один.

На праздничной утрене весь акафист прочитывается в четыре приема, каждый раз по 3 икоса и 3 кондака. Каждое чтение начинается и заключается пением кондака Взбранной Воеводе. На каждое чтение священнослужители выходят через царские врата на середину храма в облачениях голубого цвета. Существует приходская традиция читать акафист поочередно перед чтимыми богородичными иконами

храма

Икона Похвала Пресвятой Богородицы (Киевская)

На тему Акафиста написаны иконы "Похвала Богородице", главной темой которых является прославление Девы Марии, ставшей, согласно ветхозаветным пророчествам, матерью воплотившегося Бога. В основу иконографии положены слова песни канона пророкам, составленного в VIII веке константинопольским патриархом Германом: « Свыше пророцы тя предвозвестиша, Отроковице: стамну, жезл, скрижаль, кивот, свещник, трапезу, гору несекомую, златую кадильницу и скинию, дверь непроходимую, палату, и лествицу, и престол Царев ». На основе этой песни на иконах изображают следующих ветхозаветных пророков, держащих в руках определённые предметы: Иакова с лестницей, Моисея с Неопалимой Купиной, Валаама со звездой, Гедеона с руном, Иезекииля с вратами, Иеремию со скрижалью, Исаию с клещами и углём, Иессея и Аарона с процветшими жезлами, Давида и Соломона с макетами Иерусалимского Храма, Даниила и Аввакума с горами.

Древнейшей иконой Похвалы Богоматери в России является икона «Похвала Богоматери с Акафистом» из московского Успенского собора, созданная греческим мастером во второй половине XIV века.

Икона «Похвала Богоматери с Акафистом», XIV век

В день Похвалы в похвальскую субботу Святой князь Александр Невский одержал победу над немецкими рыцарями на льду Чудского озера. Об этом сообщается в летописях, в том году 5 апреля - совпало с днем субботы Похвалы Божией Матери.

В честь Похвалы Божией Матери построены "Похвальские церкви".

Храм Христа Спасителя и церковь Похвалы Пресвятой Богородицы (1912-1915гг.)

В Богоявленском кафедральном соборе г. Москвы стало благочестивой традицией ежегодно на Похвалу Божией Матери выносить для поклонения чудотворную икону Божией Матери «Умиление», ту самую перед которой молился в своей келье батюшка Серафим. Последний российский император, страстотерпец Николай II, глубоко чтивший преподобного Серафима, пожертвовал на чудотворный образ Божией Матери золотой оклад, украшенный драгоценными камнями, работы знаменитого ювелира Фаберже. В годы гонения на Церковь она была сохранена верующими, а ныне находится в Патриаршей ризнице.

Какое же значение имеет в духовной жизни православного христианина Похвала Божией Матери?

Благочестивые христиане проводят время поста в молитвенных подвигах воздержания и борьбы с своими страстями и похотями, с искушениями дьявола. Нетрудно в столь продолжительное время пасть духом, изнемочь телом. И вот Святая Церковь, желая поддержать своих верных чад, напоминает им о чудной помощи и предстательстве за нас грешных Божией Матери.

Песнопения Субботы Акафиста

Тропарь, глас 8 : Повеленное тайно прием в разуме, в крове Иосифове тщанием предста безплотный, глаголя Неискусобрачней: Приклонивый схождением небеса, вмещается неизменно весь в Тя. Егоже и видя в ложеснах Твоих приемша рабий зрак, ужасаюся звати Тебе: радуйся Невесто Неневестная .

Кондак, глас 8: Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои Богородице: но яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: Радуйся Невесто Неневестная.

Молитва

Царице моя преблагая, надеждо моя Богородице, приятелище сирых и странных предстательнице, скорбящих радосте, обидимых покровительнице! Зриши мою беду, зриши мою скорбь, помози ми, яко немощну, окорми мя, яко странна. Обиду мою веси, разреши ту, яко волиши: яко не имам иныя помощи, разве Тебе, ни иныя предстательницы, ни благия утешительницы, токмо Тебе, о Богомати, яко да сохраниши мя и покрыеши во веки веков. Аминь.

ПОХВАЛА ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЫ

Служба субботы пятой седмицы Великого поста носит название «Похвала Пресвятой Богородицы ».

Это удивительно теплый, добрый и радостный праздник, словно первая весть о грядущей Пасхе, о конце Великого поста и начале торжества Воскресения Христова. В этот день Церковь «восписует похвальное пение» Владычице, в память троекратного избавления царствующего града Константинополя от нападения врагов всесильным Ее заступлением (авары - в 626, персы — в 677, арабы — в 717 годах).

Поводом к установлению праздника послужило случившееся нападение на Константинополь неприятельского флота. Когда точно это произошло, сказать затруднительно. Историки расходятся во мнениях, указывая различные даты периода с VI по IX век. Положение православных греков на тот момент было отчаянное. Чувствуя слабость сил своих, греки обратились с молитвой к Богу и Заступнице усердной за род христианский - Божией Матери. Был совершен крестный ход вокруг города, а когда процессия подошла к морю, патриарх погрузил в воду ризу Божией Матери. Море, дотоле тихое и спокойное, вдруг сильно заволновалось, поднялась страшная буря и потопила корабли врагов.

Тогда во всю эту ночь благодарный народ, пребывавший во Влахернском храме, возгласил Защитнице града победную, всенощную и неседальную (акафист — греч. букв. неседальный) песнь: «Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои, Богородице » . С тех пор постановили ежегодно в этот день, т.е. в субботу 5-й седмицы Великого поста совершать особенно торжественное богослужение в честь Пречистой Девы.

Во Влахернском храме хранилась чудотворная Влахернская икона Божией Матери, написанная святым евангелистом Лукой, и предметы, связанные с её земной жизнью — риза и пояс. Император Константин Великий, основатель Константинополя, посвятил его Божией Матери. Он почитал Пресвятую Деву покровительницею своею и своей новой столицы, воздвигнув в Ее честь множество храмов.

Сначала праздник акафиста совершался в Константинополе во Влахернском храме, но позднее праздник был внесен в типиконы (уставы) монастырей святого Саввы Студийского и потом в церковные богослужебные книги, и с того времени сделался общим для всей Восточной Церкви.

Это самый древний Акафист Богородице и он единственный предназначен церковным уставом к богослужению. Акафист написан в половине VII века, по мнению многих, дьяконом великой Константинопольской церкви Георгием Писидийским, и послужил образцом для всех последующих акафистов, написанных в честь Господа, Пресвятой Девы, святых и церковных праздников. Впоследствии Иосиф Студит написал канон в субботу акафиста, а другие прибавили к сему благодарственные молитвы в воспоминание того же всесильного воеводства Божией Матери.

Свое название «Акафист» получил от того, что в ту ночь люди стоя воспевали песнь Матери Бога-Слова; и в то время как на других (службах) по уставу можно сидеть, в настоящий праздник Богоматери мы все слушаем (похвалу) стоя.

Акафист состоит из 24 гимнов, или песней: 12 кондаков и 12 икосов, расположенных сообразно 24 буквам греческой азбуки. Каждая песнь начинается соответствующею ей по счету буквою, каждый кондак оканчивается псаломским «Аллилуия», каждый икос — приветствием архангела «Радуйся…». Основной темой акафиста является Благовещение Пресвятой Богородицы и Воплощение Сына Божия. Считается, что Суббота Акафиста являлась своего рода предпразднством Благовещения Пресвятой Богородицы. Существует другое его название - «Акафист Благовещения»,хотя позднее Благовещению будет написан еще один.

Напраздничной утрене весь акафист прочитывается в четыре приема, каждый раз по 3 икоса и 3 кондака. Каждое чтение начинается и заключается пением кондака Взбранной Воеводе. На каждое чтение священнослужители выходят через царские врата на середину храма в облачениях голубого цвета. Существует приходская традиция читать акафист поочередно перед чтимыми богородичными иконами храма.


На тему Акафиста написаны иконы «Похвала Богородице», главной темой которых является прославление Девы Марии, ставшей, согласно ветхозаветным пророчествам, матерью воплотившегося Бога. В основу иконографии положены слова песни канона пророкам, составленного в VIII веке константинопольским патриархом Германом: «Свыше пророцы тя предвозвестиша, Отроковице: стамну, жезл, скрижаль, кивот, свещник, трапезу, гору несекомую, златую кадильницу и скинию, дверь непроходимую, палату, и лествицу, и престол Царев ». На основе этой песни на иконах изображают следующих ветхозаветных пророков, держащих в руках определённые предметы: Иакова с лестницей, Моисея с Неопалимой Купиной, Валаама со звездой, Гедеона с руном, Иезекииля с вратами, Иеремию со скрижалью, Исаию с клещами и углём, Иессея и Аарона с процветшими жезлами, Давида и Соломона с макетами Иерусалимского Храма, Даниила и Аввакума с горами.

Древнейшей иконой Похвалы Богоматери в России является икона «Похвала Богоматери с Акафистом» из московского Успенского собора, созданная греческим мастером во второй половине XIV века.


Икона «Похвала Богоматери с Акафистом», XIV век

В день Похвалы в похвальскую субботу Святой князь Александр Невский одержал победу над немецкими рыцарями на льду Чудского озера. Об этом сообщается в летописях, в том году 5 апреля - совпало с днем субботы Похвалы Божией Матери.

В честь Похвалы Божией Матери построены «Похвальские церкви».

В Богоявленском кафедральном соборе г. Москвы стало благочестивой традицией ежегодно на Похвалу Божией Матери выносить для поклонения чудотворную икону Божией Матери «Умиление», ту самую перед которой молился в своей келье батюшка Серафим. Последний российский император, страстотерпец Николай II, глубоко чтивший преподобного Серафима, пожертвовал на чудотворный образ Божией Матери золотой оклад, украшенный драгоценными камнями, работы знаменитого ювелира Фаберже. В годы гонения на Церковь она была сохранена верующими, а ныненаходится в Патриаршей ризнице.

Какое же значение имеет в духовной жизни православного христианина Похвала Божией Матери?

Благочестивые христиане проводят время поста в молитвенных подвигах воздержания и борьбы с своими страстями и похотями, с искушениями дьявола. Нетрудно в столь продолжительное время пасть духом, изнемочь телом. И вот Святая Церковь, желая поддержать своих верных чад, напоминает им о чудной помощи и предстательстве за нас грешных Божией Матери.

Песнопения Субботы Акафиста

Тропарь, глас 8 : Повеленное тайно прием в разуме, в крове Иосифове тщанием предста безплотный, глаголя Неискусобрачней: Приклонивый схождением небеса, вмещается неизменно весь в Тя. Егоже и видя в ложеснах Твоих приемша рабий зрак, ужасаюся звати Тебе: радуйся Невесто Неневестная .

Перевод: Уразумев таинственный смысл повеления Божия, поспешно явился бесплотный [Архангел] в доме Иосифа и сказал Непознавшей брака: «Приклонивший [Своим] сошествием небеса, не изменяясь, весь вмещается в Тебя. И видя Его в Твоих недрах принявшим вид раба, я в изумлении восклицаю: радуйся, Дева, в брак не вступившая»!

Кондак, глас 8: Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои Богородице: но яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: Радуйся Невесто Неневестная.

Перевод: Тебе, высшей Военачальнице, избавившись от бед, мы, недостойные рабы Твои, Богородица, воспеваем победную и благодарственную песнь. Ты же, как имеющая силу непобедимую, освобождай нас от всяких бед, чтобы мы взывали к Тебе радуйся (древнее приветствие, нынешнее «здравствуй»), Невеста, в брак не вступившая!